جستجو :
اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَن صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَ عَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَ في كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَ حافِظاً وَ قائِداً وَ ناصِراً وَ دَليلاً وَ عَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً
امروز: ۱۴۰۳ شنبه ۲۲ ارديبهشت


 
  • پیام به هجدهمین دورۀ همایش «حکمت مطهّر»
  • میزان زکات فطره و کفّاره در سال ۱۴۰۳
  • پیام در پی شهادت سردار مجاهد، سرتیپ پاسدار محمدرضا زاهدی
  • پیام به نوزدهمین نمایشگاه قرآن و عترت اصفهان
  • پیام در پى ارتحال عالم جليل القدر مرحوم آيت‌الله امامى كاشانى«قدّس‌سرّه»
  • پیام در آستانۀ برگزاری ششمین دورۀ انتخابات مجلس خبرگان رهبری و دوازدهمین دورۀ انتخابات مجلس شورای اسلامی
  • شرکت در ششمین دورۀ انتخابات مجلس خبرگان و دوازدهمین دورۀ انتخابات مجلس شورای اسلامی
  • پیام در پی ارتحال عالم‌جلیل‌القدر آیت‌اللّه آقای حاج سید محمّد موسوی بجنوردی «رضوان‌اللّه‌علیه»
  • پیام تسلیت در پی درگذشت آيت‌الله آقاى حاج شيخ عبدالقائم شوشترى«رضوان‌الله‌عليه»

  • -->

    در زمینه فقه / اسرار حج / مقدمه
    مقدمه

    تمامى اعمال عبادى شريعت مقدس، جدا از صور ظاهرى، داراى اسرار و رازهاى شگفت‏انگيزى است كه مؤمنان به ميزان سعه‌ی وجوديشان از آن بهره‏مند مى‏گردند.

    از امام صادق «سلام الله علیه»سؤال شد: منظور از «قوّت» كه در آيه‌ی شريفه‌ی«خُذُوا ما آتَيْناكُمْ بِقُوَّةٍ» [1]آمده، چيست؟ آيا مراد «قوّت جسمى» است يا « قوّت قلبى»؟

    حضرت فرمودند: «قوّت در هر دو قلمرو منظور است.» [2]

    آنچه در قلمرو جسم و بدنِ مكلّف است، همان احكام و آداب يك فريضه است كه بيان آن به عهده‌ی «فقه» است و آنچه در قلمرو قلب اوست، همان اسرار و بطون يك فريضه است كه تبيين آن به عهده‌ی «فقهِ فقه» است.

    از اينرو اين قلب آدمى است كه به شهودِ عينى يك فريضه و اسرار نهانى يك عبادت مى‏رسد و به درك آنچه كه چشمان ظاهرى از نظاره‌ی آن عاجزند، نائل مى‏شود.

    «حجّ» نيز ـ كه از اعظم و اهمّ عبادات الهى است ـ از اين اصل اصيل مستثنى نيست. زيارت بيت‌اللَّه الحرام، صورت و قشر و ظاهرى دارد كه همان «مناسك حجّ» است و«علم شريف فقه» آن را تبيين نموده است، و سيرت و مغز و باطنى دارد كه - فى الجمله- همان «سير الى اللَّه و سلوك الى جناب اللَّه جل جلاله » است كه «فقه اللَّه الاكبر» آن را تشريح كرده است.

    اين سير به جانب دوست و سفرِ عرفانى الهى، داراى منازلى است كه هر منزل، خود مشتمل بر مقامات و مراتبى است، كه پاره‏اى از آنها جُز براى اهل معارف الهى و اولياى كُمَّل و محبّين و مجذوبين درگاه دوست، ميسّر و حاصل نمى‏شود.

    فطوبى لهم ثمّ طوبى لهم       هنيئاً لأرباب النعيم نعيمُهم

    «پس خوشا به حال آنان، آنگاه باز هم خوشا به حالشان، گوارا باد براى صاحبان نعمت، نعمتهايشان.»

    از اين روست كه عارف كامل‌باللَّه و محبّ واصل الى‌اللَّه، حضرت امام خمينى«ره» در باب اسرار نماز فرموده‏اند:

    «... و هر كس از اهل سير و سلوك الى اللَّه را نمازى است مختص به خود او و حظّ و نصيبى است از آن، حسب مقام خود، چنانکه ساير مناسك از قبيل روزه و حجّ نيز همين طور است...

    ...‌ و ديگران كه به آن مقام نرسيده‏اند، از براى آنها حظّى از نماز آنان نيست، بلكه صاحب هر نشئه و مقامى، اگر از مَركب عصبيّت و انانيّت فرود نيايد، انكار ساير مراتب كند و غير از آن كه خود به آن متحقّق است مقامات ديگر را باطل و حشو شمارد، چنانچه مراتب و مقامات انسانيّت را نيز كسى كه به آن رسيده و از حجاب انانيّت خارج نشده انكار كند و معارج و مدارج اهل معرفت و اولياء را ناچيز شمارد...» [3]

    «پس حبّذا، آن قلوبى كه در سير به سوى إله از مركب عصبيّت و انانيّت فرود آمده، با خضوع در برابر مقامات بالاتر، عزم و همّت خود را بر پيمودن ساير مراتب، تا غايةالقصواى عروج كمالى و معراج روحى و معنوى، جزم كرده است.

    خوشا آن دل كه عرصه شهود اسرار فرائض الهى است و آفرين خداى بر آن عبد آزمون شده‏اى كه «لَهُ قَلْبٌ أَو أَلْقَى السَّمْعَ وَ هُوَ شَهيدٌ [4]ـ او را دلى (هوشيار) است يا با توجّه كامل گوش به كلام حق مى‏سپارد.» [5]

    آنچه بعد از اين مقدّمه خواهد آمد، بيان مختصرى است از آن اسرار و رازهاى شگفتِ نهفته در فريضه‌ی انسان‌ساز «حجّ» كه سال‌ها پیش به عنوان خاتمه‌ی مناسک حجّ مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مظاهری«مدّظله» نگاشته شده‌ است و پس از آن، این مجموعه‌ی نفیس مکرراً به صورت جزوه «اسرار حج» منتشر گردیده و در اختیار حجاج و زائران حرم نبوی«صلی الله علیه و آله و سلم» قرار داده شده است.

    موسسه فرهنگی مطالعاتی الزهراء«س» افتخار دارد این اثر گرانبها و عرفانی را به شکل حاضر منتشر نماید تا با سهولت بیشتری، در اختیار علاقمندان و جویندگان اسرار عرفانی حج تمتع و عمره مفرده قرار گیرد.

    باشد تا خداوند قادر متعال جذوه‏اى از آتش اين اسرار در دلهامان بيفكند تا از آن رهگذر، جذبه‏اى حاصل آيد و حجاب‌هاى ضخيم قلبهامان به كمال انقطاع الى اللَّه، يكسره خرق گردد.

     

     

    پی نوشت ها:

    [1]. بقره/63 : «آنچه را به شما (از دستورات و فرامين الهى) داده‏ايم، با اطمينان و قوّت بگيريد.»

    [2]. المحاسن، كتاب مصابيح الظلم، ص261، ح 319: عن اسحاق بن عمّار و يونس قالا: سألنا أبا عبداللَّه «ع» من قول اللَّه تعالى: «خُذُوا ... أَقُوَّةٌ فِى الْاَبْدانِ أَو قُوَّةٌ فِى الْقَلْبِ؟ قال «ع» فيهِما جَميعاً.

    [3]. سرّ الصلوة، ص 5

    [4]. ق/37

    [5]. پیشین، ص37

                                   «انّه ولىّ الهداية و التوفيق»

                       موسسه فرهنگی مطالعاتی الزهراء«س»

                                    زمستان1386هجری شمسی

     

     

    چاپ
    احکام
    اخلاق
    اعتقادات
    اسرار حج
    مناسک حج
    صوت
    فيلم
    عکس

    هر گونه استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع بلامانع می باشد.
    دفتر مرجع عاليقدر حضرت آية الله العظمى مظاهری «مدّظلّه‌العالی»
    آدرس دفتر اصفهان: خيابان عبد الرزاق – کوی شهيد بنی لوحی - کد پستی : 99581 - 81486
    تلفن : 34494691 -031          نمابر: 34494695 -031
    آدرس دفتر قم :خیابان شهدا(صفائیه)- کوی ممتاز- کوچۀ شماره 1(لسانی)- انتهای بن‌بست- پلاک 41
    تلفن 37743595-025 کدپستی 3715617365